fbpx
Content voor Ingelogde Gebruikers

Wanneer mensen je naam intypen in Google, is de LinkedIn pagina vaak één van de eerste resultaten die ze zien. Wat krijgen ze dan te zien? Een summier profiel of een aantrekkelijke LinkedIn pagina waarmee je meteen een goede eerste indruk maakt? Tijd om je LinkedIn profiel te verbeteren!

Voor iedere starter, zzp-er, interim professional via een detacheringsbureau, maar ook voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan, is een goed LinkedIn profiel onmisbaar! Een goed LinkedIn profiel helpt je carrière maken, de mooiste opdrachten binnen te halen en geeft je voorsprong op die droombaan. Wij geven je 20 tips om je LinkedIn profiel beter en aantrekkelijker te maken.

1. First step: een goede foto

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Daarnaast worden profielen met een foto beter bekeken. Dus: zorg voor een goede profielfoto! Een duidelijke, professionele foto. Ook al staat het nog zo gezellig; kies dus niet voor een vakantiefoto, een foto met een zonnebril of een foto met een filter. Tenslotte, draag kleding die je ook naar kantoor zou dragen en kijk recht in de camera. Schat zelf in welke gezichtsuitdrukking (glimlach met open of gesloten mond, bijvoorbeeld) het beste bij jouw profiel en vakgebied past.

2. In het verlengde: je header foto

Je kunt een omslagfoto toevoegen zodat je profiel net wat meer opvalt. Wees wel voorzichtig met teveel tekst in de omslagfoto. Wil je dat wel? Plaats de tekst dan aan de rechterkant.

3. Zorg voor een duidelijke headline

Met een duidelijke headline zien profielbezoekers in één oogopslag zien wat je doet. Vermeld wat je doet en bij welk bedrijf. Werk je via een detacheerder? Geef dit dan aan en zet je huidige opdrachtgever erbij.

Voorbeeld interim professional
Interim Data Analist bij RIVM via HIRE.NL

Voorbeeld in loondienst
Data Analist bij RIVM

4. Samenvatting (summary)

Je LinkedIn profiel verbeteren met een goede samenvatting. De samenvatting draait om jou, niet om het bedrijf waar je werkt. De samenvatting is de plek waar je jouw specialisme toelicht. Waarin je vertelt wat je te bieden hebt en welke problemen je op kunt lossen. Hack: houd bij het schrijven je droombaan of droomopdracht(gever) in je achterhoofd en schrijf hiernaartoe. Nu je toch dingen in je achterhoofd houdt, doe dat gelijk ook met trefwoorden waarop je gevonden wilt worden en verwerk deze in je samenvatting.

5. Laat weten dat je beschikbaar bent

Dit kun je eenvoudig in je profiel aanzetten maar pas daarnaast ook je headline aan. Zo kunnen recruiters je makkelijker vinden en komt je nieuwe baan of klus een stapje dichterbij.

Voorbeeld interim professional
Beschikbaar voor een nieuwe opdracht per november – interim Data Analist

Voorbeeld in loondienst
Fulltime beschikbaar voor een nieuwe uitdaging binnen data science

6. Update je locatie

Inmiddels zijn vrijwel alle plaatsnamen in Nederland toegevoegd en kun je dus jouw exacte locatie toevoegen. In plaats van The Hague Area of Nijmegen Area kun je nu precies aangeven waar je woont.

7. Specificeer je werkervaring

Je kunt je LinkedIn profiel verder verbeteren voor je werkervaring meer te specificeren. Dus ga wat verder dan alleen je functie en de naam van je werk- of opdrachtgever. Vertel wat je belangrijkste werkzaamheden en verantwoordelijkheden waren en wat je precies hebt bereikt. Kun je specifieke resultaten benoemen? Doe dit dan vooral. Leg daarnaast ook kort uit wat het bedrijf precies doet.

8. Benoem hier ook je interimopdrachten

Als zzp-er of gedetacheerde professional doe je vaak veel verschillende werkervaring op. Benoem al jouw interim-opdrachten als werkervaring op  je LinkedIn profiel. Zo zien eventuele nieuwe opdrachtgevers dat je een boel kennis en ervaring meebrengt. Vermeld er wel altijd bij dat het om een interimopdracht gaat en via welke detacheerder je deze opdracht hebt gedaan. Zo voorkom je dat je een jobhopper lijkt.

9. Stel je profiel in in meerdere talen

Want dat kan! Vooral handig als je voor een internationale organisatie werkt of wilt werken. Hoe? Lees je hier.

10. Maak je URL persoonlijk

LinkedIn geeft je profiel een automatisch gegenereerde URL. Niet super fancy en al helemaal geen makkelijke URL, maar gelukkig kan je dit eenvoudig aanpassen. Pas je persoonlijke URL aan naar je voor- en achternaam en je wordt beter gevonden.

11. Websites toevoegen

Als zzp-er of interim professional heb je misschien een eigen website. Of wellicht heb je ooit iets gepubliceerd dat ergens online staat. Vermeld deze websites op je LinkedIn profiel.

12. In de prijzen gevallen?

Awards gewonnen, nominaties in de wacht gesleept, bijzondere prestatie geleverd of uitgeroepen tot professional van het jaar? Show it!

13. Laat projecten zien

Heb je meegewerkt aan een mooi project en ben je trots op je bijdrage? Show it! Licht het project uit op je profiel en beschrijf wat jouw bijdrage is geweest.

Hire.nl tips om je LinkedIn profiel te verbeteren

14. Vraag om aanbevelingen

Van collega’s, opdrachtgevers, leidinggevenden, externe relaties. Aanbevelingen van mensen met wie je samen hebt gewerkt zijn een mooie toevoeging aan je profiel! Vind je het lastig om dit te vragen? Schrijf dan eerst zelf een aanbeveling over de betreffende persoon, de drempel om er dan één terug te vragen ligt dan een heel stuk lager.

15. Vermeld je certificaten

Certificaten of afgeronde cursussen, trainingen of workshops in je pocket? Voeg deze toe aan je profiel. Je kunt dit vermelden onder certificaten.

16. Zet je profiel openbaar

Heb je je LinkedIn profiel verbeterd, kan niemand het zien. Zonde. Zet je profiel dus openbaar! Dit klinkt logisch, maar toch vergeten mensen dit. Als je je profiel op privé hebt ingesteld, dan kunnen alleen je eerstegraads connecties jouw profiel zien. Recruiters, bedrijven en potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen jouw profiel dan niet bekijken. Daar gaat je mooie nieuwe opdracht.

17. Show your skills

Voeg skills toe aan je profiel. Hiermee laat je zien welke kwaliteiten en expertises je in huis hebt. Je kunt er maximaal 50 toevoegen maar houd het natuurlijk wel relevant en eerlijk.

18. Sluit je aan bij LinkedIn groepen

Er zijn talloze groepen op LinkedIn. Ga op zoek naar groepen die relevant zijn voor jouw vakgebied en sluit je aan. Zo blijf je op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen. Schrijf je zelf regelmatig iets over jouw vakgebied? Dan is het zeker raadzaam om je bij deze groepen aan te sluiten! Door regelmatig relevante content op je pagina te delen, laat je zien dat je veel kennis en ervaring in huis hebt. Je vindt deze groepen door in de zoekbalk jouw vakgebied in te typen. Als je vervolgens ‘groepen’ selecteert, vind je alle relevante groepen waar je je bij aan kunt sluiten.

19. Last, but not least: vul je contactgegevens in!

Je hebt mensen overtuigd dat jij the one for the job bent. Top! Maak het ze dan zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen door je contactgegevens in te vullen. Maak je mailadres in ieder geval zichtbaar voor je eerstegraads connecties en denk ook aan het invullen van je telefoonnummer (hoeft niet, mag wel). De zichtbaarheid van je emailadres kun je instellen bij ‘Instellingen en privacy’.

20.  Maar zet je contactgegevens nooit in de headline

Want als je je e-mailadres, telefoonnummer, website of andere contactgegevens in je header zet dan loop je kans dat LinkedIn je hiervoor straft.

Zo, laat die droombaan of droomopdracht nu maar komen! Of neem contact met ons op, dan gaan wij voor je aan de slag!

 

Havenstraat 305
1271 GD, Huizen

Scroll naar boven