Conținut pentru utilizatorii de materiale de specialitate
Burn-out: Semnale, semne, obstacole și sfaturi pentru a rezolva un Burn-out 

Burn-out: de signalen, de oorzaken en tips om een burn-out te voorkomen 

Semnalele unui burn-out nedezamăgitor

Dat de Corona crisis ingrijpende financiële financiële consequenties heeft, hoeven we je niet meer te vertellen. Dar am aflat că această criză a provocat și multe stresuri și arsuri.-out-klachten zorgt? Studiu recent al Eficacitate arată că, în urma crizei Corona, cel puțin 60% dintre lucrătorii medicali au suferit o supărare majoră din cauza unui burn-out. Acest lucru înseamnă un stres mai mare și o mai bună desfășurare a activității/prestații., minder bewegen en de balans tussen tussen werk and private zoek is.

Zorgwekkend? Zeker. Să ne bucurăm de asta și să ne bucurăm că nu numai ca muncitor, ci și ca și coleg, să ne bucurăm de asta. (și altele) de volgende signalen:

  1. Lichamelijke klachten. Denk aan slaapgebrek, weinig energie, hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid, hyperventilatie sau chiar hartkloppingen și hoge bloeddruk.
  2. Mentale signalen. În general, o concentrare redusă, o mai puțină concentrare, o mai puțină energie, dar nici mai puțin bună în stare de funcționare, sunt probleme care pot fi rezolvate și ușile care se deschid.
  3. Psychologische signalen. Onzekerheid, wantrouwend, prikkelbaar, laag zelfbeeld, onzekerheid, piekeren; allemaal psychologische signalen die kunnen duiden op een naderende burn-out.

Orele unui burn-out

Există o serie de situații în care se poate ajunge la o stare de epuizare. Vaak wordt het geassocieerd met werkstress maar ook leefomstandigheden, sociale problemen of bijvoorbeeld ziekte kunnen een burn-out veroorzaken. În acest blog ne concentrăm asupra burn-out-ului care apare într-o organizație de muncă. Un burn-out într-o organizație de muncă poate printre altele veroorzaakt worden door:

  • Een te hoge werkdruk; een (te) hoge prestatiedruk of niet genoeg capaciteiten of ervaring om de taak goed te voldoen.
  • Persoonlijke eigenschappen; bijvoorbeeld geen 'nee' kunnen zeggen, perfectionisme of slechte planningsvaardigheden.
  • Slechte balans tussen werk en privé; wat er op het werk gebeurt neem je mee naar huis en wat er thuis gebeurt neem je mee naar werk.
  • Slechte werksfeer; niet goed kunnen samenwerken, onderlinge strijd of pestgedrag op de werkvloer.
  • Gebrek aan waardering; bijvoorbeeld een te laag salaris of geen uitgesproken waardering voor hard werken.
  • Onduidelijkheid over de toekomst; Denk aan o reorganizare sau un nou acord.
  • Blijven doorwerken; oameni care au fost în stare să facă asta de două ori pe zi, din cauza faptului că nu sunt mai ușoare. in hun vel zitten of een griepje onder de leden hebben, lopen ook een grotere kans op een burn-out. Je kan als mens veel aan, maar je lichaam and geest hebben ook tijd nodig om om te herstellen en bij te tanken.

Sfaturi om burn-out te voorkomen

Je hebt het als werkgever nooit compleet in de hand of iemand wel of geen burn-out krijgt, maar je kunt (en moet!) er wel heel veel aan doen om het te voorkomen. De eerste stap is om extra alert te zijn op alle bovenstaande signalen en oorzaken. Gaan er alarmbellen rinkelen or herken je zaken die voor een burn-out kunnen zorgen? Pak ze dan aan! Contactați medicul și / sau anunțați-l pe cel care vă îngrijește și / sau anunțați-l că trebuie să se schimbe componentele.

Daarnaast geven je graag de volgende tips:

  • Geef voorlichting over burn-out en signalen.
  • Neem werk- en prestatiedruk zoveel mogelijk weg daar waar mogelijk.
  • Vergroot het werkplezier van je medewerkers.
  • Peil in persoonlijke gesprekken in hoeverre medewerkers zich betekenisvol en gewaardeerd voelen.
  • Investește în activități de asistență și de asistență pentru angajați.
  • Stimulați-i pe cei care lucrează în domeniul medical pentru a se mișca. De la un prânz la o plimbare la o petrecere de fitness în cadrul unei activități pentru îngrijitorii de sănătate, cu multe alte activități.
  • Stop het oppotten van vakantiedagen en vrije dagen! Stați departe de faptul că bărbații își păstrează medicamentele și, în același timp, își schimbă munca în timpul zilelor libere ca Pasen, Pinksteren sau Kerst.

Wat als het al te laat lijkt?

Vreți să vă dați seama de toate informațiile și semnalele primite de la un coleg sau de la un lucrător medical? Dan is het belangrijk dat de leidinggevende het gesprek aangaat. Dit klinkt makkelijker dan het is, want toegeven dat het niet goed gaat is de eerste grote horde voor de persoon in kwestie. Oprecht luisteren en de ander de ruimte geven om zijn/haar verhaal te doen, laat vaak het kwartje al vallen.

Daarna volgt stap 2: de juiste hulp en begeleiding zoeken en inschakelen. Bijvoorbeeld de bedrijfsarts, een huisarts, een praktijkondersteuner of een coach.

Havenstraat 305
1271 GD, Huizen

Derulați în sus