Content voor Ingelogde Gebruikers

8 kenmerken en eigenschappen van een goede leidinggevende

Num eerder blog hebben nós het gehad over de kenmerken van een slechte leidinggevende. Em todo o mundo, mesmo em balãs te brengen, temos dez blogs e oito eigenschappen e eigenschappen van een goede leidinggevende. Wel zo gezellig.

  1. Een goede manager é um treinador

Geen puur delegerende, belerende manager die enkel fouten aanwijst. Nee, een goede manager stelt zich op als coach en zet alles op alles om zijn mensen naar een hoger niveau te tillen. Hij (of zij natuurlijk) moedigt vooruitgang aan, ondersteunt ontwikkeling en is nauw betrokken door middel van coaching on the job. Daar bedoelen we niet die plichtmatige functioneringsgesprek 1 à 2 keer per jaar mee, maar voortdurend contact.

  1. Ondersteunt loopbaanontwikkeling

Ja, dat is een klein bruggetjeje na het vorige punt. Een goede manager is betrokken bij zijn teamleden en houdt zich ook bezig met hun loopbaanontwikkeling. Denk als manager dan ook mee met mogelijke vervolgstappen in de carrières van je teamleden en bied mogelijkheden om deze ambities waar te maken. Ook, of misschien zelfs, wanneer deze ambities buiten jouw afdeling liggen!

  1. Niet alles willen managen

Parem de se encontrar micromanagen! Echt, kap ermee. In plaats daarvan: durf te vertrouwen op de expertises van de mensen om je heen. Stel je team in staat om zelf, binnen bepaalde kaders, beslissingen te nemen en keuzes te maken. A equipa do Je Je Je é muito bem-vinda e está em constante evolução. Em daarbij; medewerkers die dit vertrouwen voelen zijn daardoor meer betrokken en extra gemotiveerd. Todos felizes mais betere resultaten.

  1. Doelgericht

Lekker keihard werken zonder dat je precies weet waar je het voor doet (behalve salaris, duh), geen idee hebt waar je aan bijdraagt en geen notie hebt van welk verschil jouw inzet maakt! Lekker man. Não. Zit je team ook niet op te wachten. Daarom: gerente, você será doelgericht! Heb helder voor ogen wat het doel is, wat de doelstellingen zijn om dit doel te bereiken en deel dit alles met je team. Minstens zo belangrijk: houd je team op de hoogte van de voortgang richting jullie doel.

  1. C.O.M.M.U.N.I.C.E.E.R.

En dan met name: luister! Leer te luisteren naar je mensen, kom erachter wat de boodschap is achter de boodschap, de vraag achter de vraag en meer van dat soort wijsheden. Alle gekheid op een stokje: samenwerking valt of staat bij goede communicatie. Goed luisteren, begrip tonen en goede feedback geven zijn belangrijke eigenschappen en vaardigheden van de moderne manager.

  1. Eerlijkheid duurt het langst

Je kunt in je rol natuurlijk niet altijd alles met je team delen, dat begrijpt je team ook. Maar, wees altijd zo eerlijk mogelijk. Een manager die liegt, onoprecht of niet integer is/lijkt, is funest voor het team. Je wilt geen team dat je wantrouwt; dat gaat ten koste van de productiviteit maar bovenal van de medewerkerstevredenheid. O que queres que a equipa de produção se encontre com a criatividade e a produção. Niet doen dus.

  1. Inoudelijke kennis

Je kunt je team pas echt goed aansturen en adviseren als je weet waar je het over hebt. Een goede manager kent daarom het bedrijf, de producten/diensten, de afdelingen en, niet te vergeten, de mensen en hun taken. Inoudelijke kennis helpt een manager zijn team aan te sturen en te begrijpen maar ook sneller te schakelen binnen het bedrijf en zo nog meer mogelijk te maken.

  1. Knopen durven doorhakken

Ja, soms lastig. Nee, je komt er niet onderuit. Als goede manager moet je keuzes kunnen én durven maken. Knopen doorhakken waar anderen liever hun handen van af trekken en keuzes maken waar anderen liever omheen blijven draaien.

Havenstraat 305
1271 GD, Huizen

Rolar naar boven