fbpx
Content voor Ingelogde Gebruikers

We beginnen voor het gemak maar met een aantal populaire termen (wij willen er ook graag bij horen). Zo moeten we tegenwoordig rekening houden met een goede work-life balans, moeten we oppassen voor een burn out en moet je vooral lekker kunnen sparren met je collega’s.

Leuk allemaal, maar hoe zorg je er nu voor dat dit ook allemaal haalbaar is? Waar vind je die balans en nog belangrijker, hoe hou je deze vast? Zeker in tijden van corona zullen meer mensen dan anders de druk voelen om te presteren. Ook voor managers is het een lastige periode, hoe zorg je er nu voor dat je personeel niet overspannen raakt of de motivatie mist om de schouders eronder te zetten.

Durf ‘nee’ te zeggen

Hoe vaker jij ja zegt tegen zaken waar je eigenlijk geen tijd voor hebt, of die niet tot jouw taken behoren (je mag natuurlijk best af en toe afwijken om een collega te helpen), hoe sneller je collega’s denken dat jij het allemaal onder controle hebt. Als ze daar eenmaal van overtuigd zijn kun je er gif op innemen dat je steeds vaker verzoeken zal krijgen, ‘want jij regelt het wel’. Tot het moment dat het écht niet meer lukt en de schade waarschijnlijk groter zal zijn dat die paar keer ‘nee’ zeggen.

Zorg voor je lichaam

We hebben hier al eerder over geschreven, en het blijft een van de belangrijkste zaken. Wanneer je goed in je vel zit, zal je hoofd ook een stuk makkelijker doen wat jij wil. Wil jij jezelf of je werknemers helpen vitaler te worden? Lees onze blog eens! Wanneer je goed in je vel zit, letterlijk en figuurlijk, wordt het creëren van die gezonde work-life balans een peulenschil!

Zorg voor een opgeruimd huis/bureau

Rust in je huis is rust in je hoofd. Simpel als dat, een kind kan de was doen (zou toch fijn zijn hé, als ze dat ook echt eens zouden doen..). Ben je het hele weekend druk geweest, heb je de avond ervoor rond moet rennen om alles geregeld te krijgen en lijkt je huis daardoor meer op een slagveld dan een werkplek? Pak aan het begin van de dag even 15min. om je huis en werkplek grotendeels op orde te krijgen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je alvast begint aan de grote lente-schoonmaak (wij kijken er ook naar uit 😉), maar die 15 minuutjes kan je werkgever prima missen als jij daarna veel effectiever aan de slag kan!

Maak lijstjes

Schrik je wel eens midden in de nacht wakker omdat je ineens aan iets denkt dat je niet mag vergeten? Of verlies je je focus tijdens die romantische comedy op Netflix omdat er allerlei dingen over je werk voorbijschieten? Dat betekent dat je constant bewust of onbewust bezig bent met het feit dat je ‘iets niet mag vergeten’. Door je to-do’s op te schrijven neem je de controle terug. Je weet dat je het hebt opgeschreven, dus wanneer je het nodig hebt kun je het er zo bij pakken én zul je niks vergeten.

Sluit je telefoon af voor werkzaamheden na werk

Laat ons raden, de volgende zaken komen jou erg bekend voor:
– Teams app (of Zoom, of Skype, geeft het beestje een naam)
– Collega’s groepsapp
– Gmail/Outlook

Zorg dat je deze apps op stil zet als je je werkdag afsluit. Als iemand je echt écht ECHT nodig heeft, dan bellen ze heus wel. Door je werktijden af te schermen kun je effectiever werken, ontstaat er een gezonde work-life balans en geef je jezelf ook voldoende ruimte om te relaxen (of Netflix uit te spelen én te winnen met een fanatiek potje Yahtzee)

Neem vakantiedagen op

Stoer hoor, ‘ik heb nog zoooooveel vakantiedagen staan, ik weet gewoon niet hoe ik ze op moet krijgen’. Je denkt misschien dat dit de indruk wekt dat je net wat meer geeft om je werk dan je collega’s. De uitwerking is echter het tegendeel, mensen die voldoende vakantie nemen krijgen veel meer rust en dat heb je nu eenmaal nodig af en toe. Neem dus gewoon je vakantiedagen op, ze zijn er niet voor niets, en die drie maanden Azië zit er toch even niet in op het moment.

Geef zaken uit handen

Hik je al een tijdje tegen een opdracht aan die je eigenlijk niet zo goed ligt en is er een collega die dit eigenlijk veel beter zou kunnen? Overleg dan even met elkaar, je kunt namelijk niet overal goed in zijn en wellicht kun jij op jouw beurt die collega weer helpen met iets waar jij beter in bent. Dus: benut je talenten en delegeer taken die je wat minder goed liggen.

Stel kleine doelen op

We zitten nu eenmaal zo in elkaar dat we graag doelen behalen. Dat geeft een boost én is ook nog eens goed voor je zelfvertrouwen. Je kent het vast wel, van die projecten die eindeloos duren waardoor je pas na weken een voldaan gevoel krijgt. Zorg er daarom voor dat je kleine doelen voor jezelf opstelt, al is het maar iets in de trant van: ‘ik ruim vandaag de oudste 20 mails in mijn mailbox op’ of ‘ik ga een fatsoenlijke lunch voor mezelf klaarmaken’ of ‘ik bel vandaag even die collega die ik al een tijd niet heb gesproken’.

Probeer niet altijd het laatste woord te hebben

En dan hebben we het vooral over mailwisselingen. Je kent het vast wel; je hebt een aantal mails over een weer gestuurd over een bepaald project en dat is nu afgerond. De mails die daar op volgen zijn enorm vermoeiend en vooral overbodig: ‘bedankt voor je hulp!’ (dit is nog wel aardig om te sturen), ‘Jij ook, fijn weekend!’, ‘Dankje, jij ook een fijn weekend!’. Stop daar gewoon mee, een bedankje is prima, daarna hoef je er echt niet nog drie mails achteraan te sturen.

Als het minder dan twee minuten duurt, doe het dan gewoon

We noemde het eerder al, kleine doelen/successen behalen geeft een boost. Moet je dus iets doen dat minder dan twee minuten duurt? Doe het gewoon even, ook al is het stom. Daarna is het af én heb je in twee minuten een doel behaald. In twee minuten dus, mocht je dat even gemist hebben.

 

Zo zie je maar dat je met kleine stappen, grote veranderingen teweeg kunt brengen! Pas onze tips toe, gebruik je gezonde verstand et voila een gezonde work-life balans is geboren!

IJsselmeerstraat 314
1271 GE, Huizen

Scroll naar boven