fbpx
Content voor Ingelogde Gebruikers

Niet iedereen is een geboren manager en dat hoeft ook niet. Tegenwoordig is status belangrijker dan ooit; niet alleen op carrièregebied, maar ook op persoonlijk vlak. Iedereen is constant in ontwikkeling en aan zichzelf aan het werken. Althans, zo lijkt het. Het mooiste van jezelf laten zien is met de komst van alle social-mediakanalen namelijk een stuk makkelijker geworden.

De druk om te presteren is dan ook extreem hoog, en lang niet iedereen is daarbij gebaat. Zeker niet de manager die eigenlijk niet op zijn/haar plek zit óf nooit de tijd heeft gehad zijn/haar leiderschapstechnieken te ontwikkelen. Wanneer ben je een goede manager? Die vraag is lastig te beantwoorden en zal voor iedereen verschillend zijn. Een kwaliteit die een goede manager echter áltijd nodig heeft, is in staat zijn tot zelfreflectie én handelen naar de verbeterpunten.

Erkennen dat je niet perfect bent is de sleutel tot succes!

Twijfel jij aan je leiderschap of wil je gewoon meer weten over verschillende valkuilen? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Arrogantie

Het grootste risico van een arrogante manager is dat deze niet of nauwelijks openstaat voor feedback. Medewerkers zullen zich sneller ondergeschikt voelen en durven zaken niet aan te kaarten omdat de manager de macht heeft over hun kansen en promoties.

Té vriendelijk

Eigenlijk is ‘té’ nooit een goed teken, zaken moeten in balans zijn. Natuurlijk is het van groot belang dat een manager vriendelijk is tegen zijn/haar personeel. Echter mag dit niet veroorzaken dat een manager zijn/haar team niet meer goed kan managen. Hoe vriendschappelijker de band is met een medewerkers, hoe lastiger het wordt deze ergens op aan te spreken.

Altijd kritiek

‘’Het is ook nooit goed genoeg’’. Dit is een van de grootste problemen binnen het hedendaagse management. Het moet altijd beter, slimmer, mooier, sneller. Maar kijk nu eens naar jezelf; als het enige dat je hoort is dat het niet goed genoeg is, werkt dat motiverend? Nee, dat denken wij ook niet. Natuurlijk mag er altijd feedback gegeven worden, maar doe dit op een respectvolle manier en benoem vooral ook de dingen die wél goed zijn.

Anderen de schuld geven

Veel managers vinden het lastig om toe te geven dat zaken beter hadden gekund/gemoeten. De schuld afschuiven is dan ook iets dat veel te vaak voorkomt. En dat is nu juist de verantwoordelijkheid die je hebt als manager: JIJ bent verantwoordelijk. Als er fouten worden gemaakt, of dit nu wel of niet jouw schuld is, het is jouw verantwoordelijkheid. That’s why they pay you the big bucks.

Micromanagement

Micromanagement is niet alleen extreem inefficiënt, het toont ook een gebrek aan vertrouwen in jouw team. Heeft jouw team het idee dat jij ze niet volledig vertrouwt? Dan zullen ze ook niet snel met nieuwe ideeën en verbeteringen komen.

Onduidelijke instructies

Wij kunnen geen gedachten lezen, dat is vreselijk, we know. Onduidelijk instructies leveren twee dingen op: medewerkers die geen idee hebben wat ze moeten doen én een manager die niet krijgt wat hij, naar zijn mening, had gevraagd. Zorg ervoor dat je duidelijk bent in je opdracht, voldoende achtergrondinformatie geeft en openstaat voor vragen. Ja, óók als je het druk hebt.

 

Sta jij op het punt om een nieuwe manager aan te nemen en wil je weten of deze wel de geschikte kwaliteiten in huis heeft? Lees dan eens ons blog over competentiegericht interviewen!

Havenstraat 305
1271 GD, Huizen

Scroll naar boven