8 kenmerken en eigenschappen van een goede leidinggevende
In een eerder blog hebben we het gehad over de kenmerken van een slechte leidinggevende. Om de boel weer even in balans te brengen, wijden we deze blog aan de 8 eigenschappen en eigenschappen van een goede leidinggevende. Wel zo gezellig.
-
Een goede manager is een coach
Geen puur delegerende, belerende manager die enkel fouten aanwijst. Nee, een goede manager stelt zich op als coach en zet alles op alles om zijn mensen naar een hoger niveau te tillen. Hij (of zij natuurlijk) moedigt vooruitgang aan, ondersteunt ontwikkeling en is nauw betrokken door middel van coaching on the job. Daar bedoelen we niet die plichtmatige functioneringsgesprek 1 à 2 keer per jaar mee, maar voortdurend contact.
-
Ondersteunt loopbaanontwikkeling
Ja, dat is een klein bruggetje na het vorige punt. Een goede manager is betrokken bij zijn teamleden en houdt zich ook bezig met hun loopbaanontwikkeling. Denk als manager dan ook mee met mogelijke vervolgstappen in de carrières van je teamleden en bied mogelijkheden om deze ambities waar te maken. Ook, of misschien zelfs, wanneer deze ambities buiten jouw afdeling liggen!
-
Niet alles willen managen
Stop met micromanagen! Echt, kap ermee. In plaats daarvan: durf te vertrouwen op de expertises van de mensen om je heen. Stel je team in staat om zelf, binnen bepaalde kaders, beslissingen te nemen en keuzes te maken. Zo geef je je team vertrouwen en vrijheid en daag je ze uit te excelleren. En daarbij; medewerkers die dit vertrouwen voelen zijn daardoor meer betrokken en extra gemotiveerd. Everybody happy plus betere resultaten.
-
Doelgericht
Lekker keihard werken zonder dat je precies weet waar je het voor doet (behalve salaris, duh), geen idee hebt waar je aan bijdraagt en geen notie hebt van welk verschil jouw inzet maakt! Lekker man. Not. Zit je team ook niet op te wachten. Daarom: manager, you shall be doelgericht! Heb helder voor ogen wat het doel is, wat de doelstellingen zijn om dit doel te bereiken en deel dit alles met je team. Minstens zo belangrijk: houd je team op de hoogte van de voortgang richting jullie doel.
-
C.O.M.M.U.N.I.C.E.E.R.
En dan met name: luister! Leer te luisteren naar je mensen, kom erachter wat de boodschap is achter de boodschap, de vraag achter de vraag en meer van dat soort wijsheden. Alle gekheid op een stokje: samenwerking valt of staat bij goede communicatie. Goed luisteren, begrip tonen en goede feedback geven zijn belangrijke eigenschappen en vaardigheden van de moderne manager.
-
Eerlijkheid duurt het langst
Je kunt in je rol natuurlijk niet altijd alles met je team delen, dat begrijpt je team ook. Maar, wees altijd zo eerlijk mogelijk. Een manager die liegt, onoprecht of niet integer is/lijkt, is funest voor het team. Je wilt geen team dat je wantrouwt; dat gaat ten koste van de productiviteit maar bovenal van de medewerkerstevredenheid. Om nog maar te zwijgen want het doet met de creativiteit en productiviteit. Niet doen dus.
-
Inhoudelijke kennis
Je kunt je team pas echt goed aansturen en adviseren als je weet waar je het over hebt. Een goede manager kent daarom het bedrijf, de producten/diensten, de afdelingen en, niet te vergeten, de mensen en hun taken. Inhoudelijke kennis helpt een manager zijn team aan te sturen en te begrijpen maar ook sneller te schakelen binnen het bedrijf en zo nog meer mogelijk te maken.
-
Knopen durven doorhakken
Ja, soms lastig. Nee, je komt er niet onderuit. Als goede manager moet je keuzes kunnen én durven maken. Knopen doorhakken waar anderen liever hun handen van af trekken en keuzes maken waar anderen liever omheen blijven draaien.